Resultaten landelijke Pilot ruimtelijke instrumentarium dijken gepresenteerd
‘Het is heel goed nieuws dat de pilot aantoont dat we beschikken over een prima gereedschapskist met instrumentarium voor het creëren van ruimte voor toekomstige dijkversterkingen. Het effect van de instrumenten is vooral groot als overheden die inzetten vanuit een gezamenlijke visie op een gebied en op de toekomstige inrichting van de dijk. Door een goede samenwerking tussen de verschillende overheden kunnen veel mogelijkheden ontstaan,’ aldus Hermen Borst, directeur staf deltacommissaris. Hij ontving namens deltacommissaris Wim Kuijken het rapport van de pilot van dijkgraaf Hans Oosters (hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard). Deze pilot is een landelijk onderzoek in het kader van het Deltaprogramma. De hoofdconclusies van de pilot worden opgenomen in het Deltaprogramma 2017.
Dijkgraaf Hans Oosters presenteerde de resultaten van het onderzoek. Zijn hoogheemraadschap was trekker van de pilot.
In de pilot is gekeken hoe er ruimte kan worden gereserveerd voor dijkversterkingen in de toekomst. Daarbij is ook goed gekeken naar de samenhang met mogelijke andere ruimtelijke ontwikkelingen, bijvoorbeeld voor natuur, woningbouw, bedrijven (zogenoemde meekoppelkansen). De Krimpenerwaard, met veel bebouwing pal langs dijken, is als referentiegebied gebruikt. In het kader van de pilot zijn verschillende onderzoeken gedaan.
Zo heeft het hoogheemraadschap verkenningsgesprekken met diverse publieke en private partijen gevoerd om een beeld te krijgen wat zij belangrijk vinden bij ruimtereservering voor toekomstige dijkversterkingen.
Universiteit Utrecht heeft in samenwerking met diverse overheden juridisch onderzoek uitgevoerd naar de juridische mogelijkheden die er zijn om ruimte te reserveren voor toekomstige versterkingen.
In opdracht van het Hoogwaterbeschermingsprogramma is een financieel onderzoek uitgevoerd door het Expertise Centrum Kosten en Baten, waarin naar de kosten van verschillend inrichtingsvarianten van dijken is gekeken.