Parallelsessie 2 – Klimaatneutraal en circulair versterken
Is het mogelijk om dijken klimaatneutraal en circulair te versterken? Deze vraag staat in de sessie centraal. Panelleden zijn Cor Beekmans van het Waterschap Drents Overijsselse Delta, topadviseur techniek Robert de Roos en Erik Wagener, directeur van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Een van de conclusies luidt: er kan meer dan iedereen denkt.
Kijk hier de parallelsessie terug via YouTube
Materiaal uit de omgeving
Dijkversterking is behoorlijk vervuilend, vertelt Erik Wagener. Er zijn immers grote hoeveelheden zand, klei en stenen mee gemoeid en die worden soms over grote afstanden vervoerd. Daar is veel winst te behalen, bijvoorbeeld door het benodigde materiaal uit de naaste omgeving te halen. Regels zitten daarbij soms in de weg, zegt Wagener. “Het kan zijn dat de klei die in de buurt ligt, niet schoon genoeg is om te gebruiken.”
Slimme oplossingen
En wat doe je als er klei nodig is om de dijk te verstevigen, maar er alleen zand in de omgeving beschikbaar is, of de aanwezige klei ongeschikt is? Robert de Roos zegt dat er vaak slimme oplossingen mogelijk zijn. “Bij Ruimte voor de Rivier bleek dat de klei uit de omgeving niet voldeed voor de versteviging van een dijk. Toen is besloten om de dijk van zand te maken, maar wel twee keer zo breed, zodat hij toch sterk genoeg is.”
"Maak gebruik van digitaal nagebootste situaties"
Innovatieve aannemers belonen
Er zijn genoeg innovatieve aannemers die bereid zijn om te investeren in duurzame oplossingen, zoals elektrisch aangedreven materieel. Koplopers moeten wel worden beloond in een aanbestedingstraject, bepleit Robert de Roos. “Innovatie zou extra punten bij de beoordeling moeten opleveren, zodat een eventuele hogere prijs niet in hun nadeel werkt.” Cor Beekmans merkt dat bedrijven steeds vaker nadenken over slimme vervoersoplossingen. “Zoals in de binnenvaart. Daar zijn plannen voor het werken met een app, om te voorkomen dat er een leeg schip van A naar B vaart. Als dergelijke innovaties gaan werken, zijn we goed bezig.”
Kennis uit andere sectoren
Een deelnemer uit het publiek opperde dat het goed is om kennis uit andere sectoren te benutten. “Bijvoorbeeld de ruimtevaarttechniek, of zelfs de Formule 1. Daar maken ze gebruik van digital twins: digitaal nagebootste situaties. Max Verstappen bereidt zich voor op een race door het circuit virtueel te verkennen en zo worden ook maanlandingen voorbereid.” De panelleden zagen wel iets in dit idee. Erik Wagener: “We hebben een digital twin toegepast bij het project Sterke Lekdijk; je kunt virtueel door de dijk kijken, er gaten in graven. Ik roep alle waterschappen op om deze techniek te gebruiken.”
“Wij zijn de best beveiligde delta ter wereld” - Cor Beekmans
Uitstel is soms goed
Hoewel stevig doorwerken het devies is bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma, is uitstel van dijkversterking soms ook goed, zegt Cor Beekmans. “We kijken voortdurend naar het geheel, daarvoor hebben we ook de HWBP-Alliantie in het leven geroepen. Er is nu 600 kilometer dijk in bewerking. Maar soms is er onzekerheid over de juiste techniek of de benodigde omvang van de versterking. Dan kan het goed zijn om te wachten tot de techniek zich verder heeft ontwikkeld.” Hij benadrukt dat waterveiligheid altijd het uitgangspunt is bij dit soort keuzes. “Wij zijn de best beveiligde delta ter wereld en dat moet zo blijven.”